ZAJĘCIA PSYCHOLOGYCZNE

KONSULTACJA PSYCHOLOGICZNA

Jest to rozmowa z psychologiem na temat danej trudności, zgłaszanego problemu. Specjalista zbiera informacje o zgłaszanych trudnościach oraz dotychczasowych próbach ich rozwiązania.
Zakładamy, że na konsultacji spotyka się dwóch specjalistów: Rodzic jako specjalista od konkretnego dziecka i Psycholog– specjalista z wiedzą nt. rozwoju i funkcjonowania dzieci.
Podczas jednego spotkania psycholog wspólnie z rodzicem określa cel i rozwiązanie konkretnego problemu. Wspólnie szukają przyczyn zaistniałej sytuacji, znajdują strategie poradzenia sobie z nimi, tak aby było to wspierające dla wszystkich członków rodziny.
Celem konsultacji jest dostarczenie rodzicowi narzędzi, dzięki którym będzie w stanie samodzielnie radzić sobie z kolejnymi trudnościami w przyszłości.
Konsultacja odbywa się bez udziału dziecka. Chroni to dziecko przed usłyszeniem informacji, które mogą być dla niego zbyt trudne. Decyzja o włączeniu dziecka w kolejne spotkania jest decyzją wspólną z rodzicem (po pierwszym spotkaniu).

Zapraszamy rodziców, którzy m.in.:

– potrzebują lepiej zrozumieć zachowanie swojego dziecka,
– potrzebują dowiedzieć się jak efektywniej rozmawiać z dzieckiem, towarzyszyć mu w różnych trudnościach rozwojowych, emocjonalnych,
– potrzebują wsparcia w radzeniu sobie z emocjami dziecka- złością, smutkiem, lękiem, zazdrością, regulacją emocji,
– widzą, że dziecko ma problemy w kontaktach z rówieśnikami,
– widzą trudności relacyjne rodzeństwa,
– martwią się funkcjonowaniem poznawczym/ emocjonalnym swojego dziecka.
– chcą dowiedzieć się jak przygotować dziecko na zmianę np. w wyniku rozwodu rodziców, pojawieniem się rodzeństwa, przeprowadzką.
Istnieje możliwość uzyskania bezpłatnego zaświadczenia o zrealizowanej wizycie. Czas oczekiwania na dokument to 7 dni.
Czas trwania konsultacji to 60min.

Trening Umiejętności Społecznych, to forma pracy z grupą (2-10 osób), ukierunkowana na uczenie się przez dzieci efektywnych sposobów funkcjonowania społecznego. TUS umożliwia trenowanie i utrwalanie konkretnych umiejętności oraz nabywanie nowych doświadczeń w kontrolowany sposób.

Trenowanie zakłada m.in. dostosowanie zajęć do poziomu osoby – każdorazowo poprzedzone diagnozą sfery społeczno – emocjonalnej przez trenera (w Przystani Rodzinnej), systematyczne trenowanie danej umiejętności, dyrektywność terapeuty, który prezentuje uczestnikom jak poradzić sobie w danej sytuacji, wspiera i wspomaga w aktywnym procesie uczenia się i nabywania kompetencji.

TUS przewidziany jest do pracy z dziećmi z problemami w zakresie sfery emocjonalno – społecznej, które dotykają szczególnie dzieci ze spektrum autyzmu (ASD), spektrum poalkoholowych uszkodzeń płodu (FASD), zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi (ADHD), niepełnosprawnością intelektualną, mutyzmem wybiórczym, zaburzeniem słuchu i przetwarzania słuchowego (APD), dzieckiem słabosłyszącym, mającym specyficzne problemy w uczeniu się.

Istotą zajęć jest wyjście od doświadczenia, które staje się podstawą do refleksji poznawczej. Następnie staramy się stworzyć okazję do generalizacji doświadczeń na „nowe” sytuacje („zadania domowe”).

Obszary pracy i zagadnienia (metoda Węglarz i Bentowskiej):

  1. Emocje
  2. Normy społeczne
  3. Komunikacja interpersonalna
  4. Rozwijanie Teorii Umysłu
  5. Samowiedza i Samoświadomość
  6. Asertywność
  7. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
  8. Współpraca.
 

TUS jest metodą pracy przede wszystkim z grupami, natomiast w pewnych sytuacjach czy w pracy z dziećmi z niektórymi zaburzeniami warto rozważyć równoległą lub wprowadzającą pracę indywidualną. Taki model pracy rekomenduje się z osobami z FASD, autyzmem, mutyzmem wybiórczym, czy innymi zaburzeniami lękowymi.

Grupa TUSowa jest grupą zamkniętą, czyli taką do której zapisujemy uczestników i staramy się utrzymać stały skład. Pozwala to na budowanie bezpieczeństwa i zaufania u dzieci biorących w niej udział.

Spotkania odbywają się zwykle raz w tygodniu, czas trwania:
– dla dzieci w wieku przedszkolnym: 45 minut
– dla dzieci w klasach 1-3: 60 minut.

Długość cyklu zajęć to rok szkolny.

Grupa zostaje powołana w momencie, gdy uda się dobrać odpowiednich uczestników (wiek i potrzeby)

Zajęcia są przeznaczone dla dzieci (10m.ż. do 3lat) z rodzicem (opiekunem). Celem warsztatów jest wszechstronne stymulowanie rozwoju dziecka (poznawczego, motorycznego, komunikacyjnego, zmysłowego, emocjonalnego) oraz budowanie relacji dziecko- opiekun. Podejmowane działania realizowane są na zasadzie indywidualizmu w grupie. Dzieci wykonują zadania indywidualnie, ale mogą przy tym obserwować inne dzieci w grupie, naśladować je, wchodzić w interakcje. Są również zadania w grupie (tańce, piosenki), gdzie dzieci zapraszane są do wspólnej zabawy, kontaktu.

Zajęcia mają stały rytm, dzięki czemu maluch buduje w sobie poczucie bezpieczeństwa, poznaje schemat zajęć. Uczestniczenie w tego typu zajęciach pozwali dziecku na oswajanie się do późniejszej edukacji przedszkolnej.

Ramowy plan obejmuje m. in. przywitanie w formie piosenki, masażyki, piosenkę z tańcem, zadanie logopedyczne, zabawę budującą relację rodzic – dziecko, zadanie dla dziecka, zabawę sensoryczną, pożegnanie. 

Zajęcia prowadzone są przez psychologa, czas trwania to 45 min.

Rekomendowany jest brak obuwia dla dziecka (goła stopa). 

Warto mieć ze sobą ubranka na zmianę oraz mokre chusteczki. 

Liczba uczestników: 6 dzieci (+ 1 opiekun/dziecko)

Terminy:

– wtorek 10:00, 13:00
– czwartek: 13:30, 15:45

Program terapii zostaje stworzony przez psychologa, indywidualnie do potrzeb dziecka, na podstawie diagnozy funkcjonalnej (przygotowanej przez psychologa w Przystani Rodzinnej).

Pierwszym spotkaniem jest spotkanie psychologa z rodzicem w celu przeprowadzenia szczegółowego wywiadu na temat funkcjonowania dziecka aktualnie, ale i na poprzednich etapach rozwoju. Warto na pierwsze spotkanie przynieść wszelkie dokumenty, które posiadają Państwo o dziecku (Książeczkę Zdrowia Dziecka, Opinie/Orzeczenie z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, Diagnozę lekarską czy opinie od specjalistów, którzy pracują z dzieckiem).
Na podstawie zebranych danych oraz wizyt diagnostycznych z dzieckiem (zwykle 2 spotkania), utworzony zostaje plan terapii.

Diagnoza funkcjonalna ma za zadanie określić aktualny poziom rozwoju dziecka, znaleźć przyczynę tego stanu oraz wyznaczyć działania, które mają wpłynąć na zmianę (rozwój poszczególnych funkcji poznawczych). 

Oprócz wyłonienia deficytów, wskazujemy na mocne strony badanego, szukamy zasobów dziecka oraz jego otoczenia, które mogą sprzyjać wspomaganiu rozwoju. 

Podczas terapii koncentrujemy się na rozwoju zdolności poznawczych, niemniej podczas każdorazowego spotkania wspieramy także rozwój emocjonalno- motywacyjny dziecka. 

Terapia zawsze dopasowana jest do potrzeb dziecka.

Podczas zajęć z psychologiem, dziecko ma szansę wykonywać zadania (zabawy) ćwiczące:

– pamięć (krótkotrwałą, długotrwałą),
– uwagę (przerzutność, trwałość, zdolność do utrzymywania informacji w pamięci, przeszukiwanie pola uwagi)
– spostrzeganie/percepcje (p. wzrokową, dotykową, słuchową)
– funkcje wykonawcze (kontrola hamowania, zdolności samoregulacyjne, pamięć operacyjna)
– komunikację (kompetencje językowe, komunikacyjne)
– myślenie (porównywanie, analiza, synteza, abstrahowanie, uogólnianie, stawianie hipotez)
– motorykę małą i dużą.

Pod koniec semestru organizowane jest spotkanie z rodzicem celem przedstawienia efektów pracy.

Zajęcia indywidualne, czas trwania (dostosowane do możliwości dziecka):

  • Dziecko w wieku przedszkolnym: 45 min
  • Dziecko w wieku 7-9lat: 60 min
  • Długość cyklu zajęć to rok szkolny
 

Termin terapii ustalamy indywidualnie po dwóch spotkaniach diagnostycznych, I spotkanie w ramach terapii to rozmowa z rodzicem- konsultacja w celu diagnozy, II spotkanie to spotkanie diagnostyczne z dzieckiem.(możliwe 2 takie spotkania).

 

Program terapii stworzony jest na podstawie rozmowy z rodzicem, analizy dokumentów dziecka, własnej rozmowy, zabawy z dzieckiem.
Celem terapii jest wspomaganie dziecka w rozwoju sfery emocjonalnej. Podczas cotygodniowych spotkań z psychologiem, dziecko ma szansę w bezpiecznej, pełnej akceptacji relacji, zwiększać swoją wiedzę na temat życia emocjonalnego i społecznego.
Dziecko uczy się rozpoznawać i nazywać emocje, rozwijać poczucie własnej wartości, poszerzy swoją wiedzę nt. norm społecznych, komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Dowie się jak może rozwiązywać konflikty i jednocześnie być asertywnym. Proponowane są ćwiczenia wspierające naukę samowiedzy i samoświadomości, rozwijania teorii umysłu, empatię.
Psycholog stawia wyzwania adekwatne do trudności dziecka, aby efektywnie nabywało nowych umiejętności.

Pod koniec pracy semestralnej jest organizowane spotkanie z rodzicem, z możliwością przedstawienia postępów i wspólnym ustaleniem dalszej pracy.

Zajęcia indywidualne, czas trwania (w zależności od możliwości dziecka):

  • Dziecko w wieku przedszkolnym: 45 min
  • Dziecko w wieku 7-9lat: 60 min
  • Długość cyklu zajęć to rok szkolny
 

Termin terapii ustalany indywidualnie po dwóch spotkaniach diagnostycznych, I spotkanie w ramach terapii to rozmowa z rodzicem, II spotkanie to spotkanie diagnostyczne z dzieckiem.

 

Zabawa w grupie są to warsztaty psychologiczne, podczas których dzieci mają szansę doświadczyć i nauczyć się współpracy ze sobą, pracować w większych i mniejszych grupach, dowiedzieć się więcej o sobie.

Podczas spotkań organizowane są gry i zabawy, dzięki którym ćwiczone są: asertywność, współpraca, komunikacja interpersonalna. Proponowane ćwiczenia zwiększają wiedzę na temat norm społecznych, rozwiązywania konfliktów i emocji. Dzieci mają szansę pogłębić wiedzę na temat swoich mocnych i słabszych stron, rozwijać pewność siebie, samoakceptację.

Ćwicząc kompetencje komunikacyjne, dziecko ma możliwość przełamywania się w nawiązywaniu relacji rówieśniczych, umiejętnemu zgłaszaniu swoich potrzeb i adekwatnego społecznie reagowania na zachowanie innych. 

Posiadając wiedzę i zwiększając liczbę doświadczeń, uczymy się jak budować więzi, przyjaźnie, być członkiem społeczności.
Człowiek, który sprawnie komunikuje się z innymi, bez problemu odnajduje się w różnych grupach społecznych.
Zabawy i ćwiczenia dostosowane są do wieku i potrzeb uczestników, wszystko odbywa się w formie pełnej akceptacji i zrozumienia.

Zajęcia mają stały rytm: zabawa w kręgu (rozmowa, zabawy integracyjne, zabawy zespołowe, zabawy ruchowe) stolikowa (praca plastyczna, karta pracy, praca zespołowa). 

Zabawa w grupie to warsztaty dla 3 grup wiekowych: grupa 5-6 lat, grupa 7-8 lat, grupa 9-10 lat.
Liczba uczestników: 2-12 dzieci

Grupy zajęciowe mają charakter zamknięty czyli taki do której zapisujemy uczestników i staramy się utrzymać stały skład. Pozwala to na budowanie bezpieczeństwa i zaufania u dzieci biorących w niej udział.

Terminy:

  • Dzieci w wieku 5-6 lat: wtorek. 16:00 – 17:00
  • Dzieci w wieku 7-8 lat: środa 16:00 – 17:00
  • Dzieci w wieku 9-10 lat: piątek 15:15 – 16:15
 

Czas trwania zajęć to 60 min.

Niezbędne buty na zmianę.

SPECJALISTA